In zijn boek The Theory of Poker geeft David Sklansky aan dat je een hand correct speelt wanneer je de hand op dezelfde manier had gespeeld wanneer je de kaarten van je tegenstander had geweten.
Handrange van je tegenstander bepalen
Natuurlijk is dat in de echte wereld niet mogelijk, maar het is wel zo dat je elke keer je tegenstander op een hand moet proberen te zetten. Beter gezegd een range van handen.
Vaak hoor je iemand tijdens het spelen zeggen "Ik zet je op x, dus daarom callde ik" of "Ik zet je op y, dus vandaar dat ik raisde."
Dit is de verkeerde benadering als het gaat om het inschatten van de hand van je tegenstander.
Je zult zelden - als het al ooit het geval is - een tegenstander op een exacte hand kunnen zetten.
Je kunt beter proberen om je tegenstander op een range handen te zetten. Toch klinkt dit simpeler dan het lijkt.
Aan het begin van de hand heb je namelijk weinig informatie en is de mogelijke range handen nog erg groot.
Hoe meer de hand vordert, des te meer informatie je krijgt en des te nauwkeuriger je de handrange van je tegenstander kunt bepalen.
Laten we naar een voorbeeld kijken:
Six-max game online. Effectieve stacks $200; blinds $1/$2.
Je tegenstander op de button is een degelijke TAG speler; laten we zeggen dat hij 18% van zijn handen speelt en 15% van zijn handen preflop raist.
Jij hebt J♥ J♣ en raist vanuit UTG naar $7.
Twee spelers callen en ook de speler op de button.
Gezien de twee limpers is zijn range veel groter dan normaal.
Laten we een aantal minuten nemen om hier goed over na te denken.
We kunnen AA, KK, QQ en A-K uitsluiten aangezien villain met deze handen preflop bijna altijd zal raisen.
Daarnaast is de kans op één van deze handen erg klein aangezien villain deze handen nooit multiway zou willen spelen.
Stel dat jij die TAG was op de button. Met welke handen zou jij callen?
Uiteraard handen die het multiway goed doen.
Wanneer je een handrange wilt samenstellen dan is dat lastig om nauwkeurig te doen, maar we kunnen wel een schatting maken.
Op dit moment kunnen we de volgende schatting maken:
· A-J
· Axs
· K-Qs
· K-Qo
· K-Js
· Q-Js tot 5-6s
· J-9s tot 9-7s
· TT-22
Ok, het mag duidelijk zijn dat sommige handen waarschijnlijker zijn dan andere, maar dit is wel een degelijke schatting voor de range handen waarmee villain preflop zou kunnen callen.
Zoals je kunt zien zijn het erg veel handen, maar dit is de enige informatie die je hebt na zijn call met twee limpers in de hand. Je zult moeten wachten op de flop om een meer nauwkeurige range te kunnen samenstellen.
Op de Flop
De flop is 6♠ 7♠ 2♥. Jij bet $25 en de eerste twee limpers folden, waarna de button callt.
Je tegenstander callde jouw preflop raise en callt jouw raise op de flop. Je kunt nu een aantal handen uit het lijstje wegstrepen.
Allereerst kun je de overcards wegstrepen. Onze TAG tegenstander zou deze handen folden wanneer hij de flop heeft gemist.
De kans is groot dat wanneer villain 8-8, 7-7 of een andere overpair had dat hij dan zou raisen op de flop, dus ook deze handen kun je wegstrepen.
Wat overblijft zijn draws, sets, two-pair handen en zwakke one-pair handen.
Na de flop kunnen we de volgende handrange samenstellen:
· K-Qs tot 8-9s (suited schoppen kaarten)
· 6-7s
· 8-9
· 7-8
· 7-9
· 7-7
· 6-6
· 5-5
· 2-2
Dit zijn de handen waarmee villain in iedergeval op de flop zal callen. Met sommige handen is het waarschijnlijker dat villain zal raisen op de flop, maar soms is het handiger om alle handen mee te rekenen die niet zouden folden op een continuation bet op de flop.
Zoals je kunt zien zijn er al heel veel handen afgevallen.
Op dit moment heb je al een aardig beeld van de range die villain zou kunnen hebben.
De Turn
De turn brengt de T♠. Je bet $50 en je tegenstander gaat all-in. Call je zijn all-in?
Laten we zijn range gaan bekijken die nu een stuk duidelijk wordt.
Met welke handen callt hij jouw preflop raise, callt hij jouw bet op de flop om vervolgens op de turn all-in te gaan?
Zijn range ziet er ongeveer zo uit: (Nogmaals, sommige handen kun je wegstrepen aangezien villain met deze handen normaal gesproken op de flop al zou raisen.)
· K-Qs tot 7-8s (suited schoppen kaarten)
· 8-9
· 6-7
· 7-7
· 6-6
· 2-2
Je ligt duidelijk ver achter tegen zijn en range en er zijn weinig handen te bedenken waarmij hij deze line hanteert die jij kunt verslaan.
De mist klaart vanzelf op
Alhoewel je in het begin bijna geen enkel idee hebt van een handrange van je tegenstander, wordt deze range steeds duidelijker naarmate de hand vordert.
Onthou dat het een belangrijk is om je tegenstander op een range handen te zetten in plaats van op een exacte hand.
Je tegenstanders op een range leren zetten is de beste manier om je spel te verbeteren!
Wanneer je de range van je tegenstander beter leert in te schatten dan zul je minder fouten maken en zoals jullie wel weten betekent minder fouten meer geld.